Tre steg till bättre IT-styrning
IT-styrning är ett vitt begrepp som innefattar allt från kravställning till uppföljning i syfte att alla typer av IT-leveranser ska lyckas. Vi listar några av de viktigaste områdena nedan med handfasta tips om vad som krävs.
1. Tydliga roller och ansvar
Effektiv IT-styrning börjar med att alla vet vad de ansvarar för. Säkerställ framförallt att:
- Etablera ansvarsmatriser för IT-förvaltning och förändringsarbete.
- Skapa struktur för rollbaserad åtkomst och behörighetsstyrning.
- Effektivisera on-/offboardingprocesser med tydliga rutiner och kontroller.
Tips: Visualisera ansvarsfördelningen i en enkel RACI-matris – det skapar tydlighet och minskar risken för dubbelarbete eller glapp i ansvar.
En RACI-matris tydliggör vem som är ansvarig, delaktig och informerad i varje fråga.
2. Styrdokument och planering
Styrning kräver tydliga spelregler – men också att styrdokumentation är aktuell och används. Säkerställ att ni har:
Vanligt misstag: Många har styrdokument – men de är inaktuella eller okända i organisationen. Se till att de kontinuerligt uppdateras och att de tillämpas i vardagens beslut.
3. Riskanalys och leverantörsstyrning
IT-styrning handlar också om att förebygga problem – inte bara hantera dem:
- Etablera en kontinuerlig riskanalysprocess för cyberhot, dataläckor och driftavbrott.
- Styr leverantörer genom kravställning, uppföljning och förbättringsarbete.
- Säkerställ tillgång till rätt ärendestatistik för att göra analys möjlig i syfte att arbeta bort incidenter och automatisera ineffektiva beställningar.
- Förhandla viktiga avtalsvillkor då standardavtal oftast innebär att flertalet risker onyanserat hamnar på kundens sida.
Insikt: Många är i ett läge där kund och leverantör inte förstår varandra och där kunden brister i tydlig kravställning och förväntan. Med rätt struktur och uppföljning kan du vända på det – och bli en tydlig och strukturerad beställare. Då lyckas ni bättre tillsammans.
Vill ni veta mer hur vi kan hjälpa er etablera en professionell IT-styrningsfunktion?
Kontakta oss för ett förutsättningslöst samtal.
Tillbaka till IT som levererar affärsvärde